Friday, February 25, 2011

rindunya kat bubur chaca ARWAH IBU

ibu .. aku RINDU

ARWAH IBU..kembali ke rahmatullah 15 ogos 2001

sebut je bubur chaca.. hurm.. rasa sedih ada, gmbira ada.. syukur pun ada.. 

arwah ayah x ada sejak aku berusia 2 tahun lagi.. arwah mak lah yang menjaga aku.. membesarkan aku.. tp arwah mak pun pergi meninggalkan aku 10 tahun selepas arwah ayah meninggal..

arwah mak penjaja bubur chaca.. petang2 je aku boleh makan bubur chaca percuma.. x pernah jemu makan bubur yang arwah mak buat.. beli kat manapun.. x akan sama perasaannya bila makan bubur dr air tangan arwah mak..

ini bukan ibu buat.. x sedap..

arwah mak sgt rajin.. setiap hari buat bubur chaca, bubur kacang hijau, bubur buah melaka.. arwah mak menjaja bubur untuk besarkan aku.. thanks mak.. saya sayang mak..mak x ada galang gantinya..

setiap hari.. pukul 2 petang.. arwah mak mula menjaja...matahari masih terik dikepala.. namun arwah mak tetap menjaja.. demi menyara aku.. kadang2 aku ikut arwah mak menjaja... aku asyik mengeluh.. penatnya ikut mak.. tp aku x pk pun.. hari2 mak manjaja.. mst lg penat.. arwah mak menjunjung bakul berisi bubur yang pelbagai menggunakan kepalanya.. kesian sgt aku tgk arwah mak.. mst berat.. peluh mak menitis.. aku rasa mcm nak menangis je..

mcm ni lah arwah mak setiap hari.. bakul di kepala

bubur mak kadang2 laris.. kdg2 x.. biasalah.. rezeki x menentu.. ingat lg.. bubur mak murah je.. rm 0.30 sebungkus.. . kalau beli kat kedai sekarang.. rm 3.00 .. padahal sama je dgn kuantiti yang arwah mak jual dulu.. susah sgt dulu nak dapatkan sedikit duit..

ada ketika.. org berhutang.. mak pun segan nak mnta bayaran.. sbb kwn baik.. diaorg x pk ke.. mak jalan kaki keliling kg.. penat.. lg pun arwah mak ibu tunggal.. 0.30 sen pun nak berhutang.. kadang untung2.. kadang rugi.. hurmm.. arwah mak tetap sabar dan tabah..

saya sayang mak sgt2

ada satu ketika.. bubur arwah mak x habis di jual.. arwah mak berhenti di bawah satu pokok.. ada sawah dpn pokok tu.. aku leka bermain.. aku terpandang arwah mak menangis.. aku datang dan memeluk arwah mak... tanya nape mak menangis.. mak x jawab.. arwah mak just tersenyum dgn mata yg merah.. dalam perjalnan pulang.. arwah mak singgah di setiap rumah yang sebentar tadi tidak mahu membeli bubur yang arwah mak cuba jual .. arwah mak bg secara percuma.. kata arwah mak.. kalau simpan rosak.. baik mak bg je.. dpt pahala.. bubur mak habis di berikan secara percuma.. baiknya arwah mak.. 



waktu kecil dahulu.. aku x blh berpisah dengan arwah mak.. mak mesti ada depan mata.. ikut je kemana arwah mak pergi.. aku takut mak hilang kalau aku x nmpk mak...kecualilah bila ke sekolah.. tp ketika  aku blk sekolah.. arwah mak mst ada kt rumah..kalau aku x jmpa arwah mak kat rumah.. aku akn menangis.. sbb aku sayang arwah mak sgt2..

p/s> MAK I MISS U SO MUCH.. i love u mak
mmuahhhhhhhhhhhhhhh

5 comments:

Nur Ilham said...

salam...Zaqq
...:( waaaaa...sedihnya...nak nangis rasa... sabo ea... dugaan Allah ke atas hambanya. xda perkataan lain yg mampu ku berikan selain sabar, kerana sabar itu sahaja pengubat jiwa.. doakan ibu selagi bernyawa.. al-fatihah buat ibu razak w'pun perginya sudah lama. semoga diberkati rohnya dunia akhirat..aminnn...

Cik Iena Nordin said...

setiap yg idup pasti akan kembali kepada PEMILIK ASALNYA...

Prince said...

setiap manusia ada kisah dsebaliknya...apa yg ptg semua tu mengajar kita erti hidup...

mEnCarI SiNar said...

bro.....bnyak2 bersabor hye................semua ini adlah dugaan...setiap yg hidup pasti akan pergi buat selama-lamnya.....

RAZAK rahim said...

orite just nk bg motivation kt dri sendiri dan org lain..life must go on..